onsdag, november 08, 2006

Amningshets?

Jag såg just ett debattprogram om ”amningshetsen” på SVT ikväll. Det var inte något särskilt bra och sakligt program, tyvärr. Kraftigt vinklat, med en ettrig Agnes Wold som låter väldigt självsäker trots att mycket av det hon hävdar är direkt felaktigt. Programledaren gav sällan tillfälle till replik, så Wolds fantasier fick stå oemotsagda. Framförallt WHO-koden fick sig en rejäl känga.

Att 6 månaders helamning bara rekommenderas för att det är dåligt vatten i u-länderna är en myt. Visst är det sant att svenska barn lyckligtvis inte behöver dö i diarreer, men därifrån till att helamning inte är bäst ur ett folkhälsoperspektiv även i i-länder är steget långt. Trots Wolds förnekande av detta så finns det faktiskt åtskilliga forskningstudier gjorda i i-länder som visar tydliga skillnader mellan barn som helammats i 6 månader som har betydligt färre luftvägsinfektioner i genomsnitt under det första levnadsåret,än barn som helammats i 4 månader. Visst spelar helamningen roll för immunförsvaret även i vår rika del av världen! Även om barn inte dör av öroninflammationer så är det ganska skönt om man kan minska förekomsten, eller hur?

Lustigt att det pratas så mycket om amningshets just nu när amningsfrekvensen, särskilt då när det gäller helamning, har sjunkit så drastiskt de senaste åren! Amningsvänligasjukhus projektet är nedlagt och de amningsvänliga rutinerna på BB som var vedertagna under 90-talet är ett minne blott. På KS har jag hört att det finns det läkare som bestämt hävdar att fullgångna barn inte kan bli tuttförvirrade av nappflaska, trots att detta är ett mycket väl belagt fenomen.

Allt färre mammor ammar och attityderna mot amning blir allt mer negativa. Offentlig amning är inte idag någon självklart som det var för 10 år sedan, utan trenden svänger tillbaka till 50-talet och allt ska smusslas med och helst ska man gå undan eller till och med hellre flaskmata på allmän plats istället för att amma. På Underbara barn mässan så såldes till och med amningstält man skulle gömma sig och barnet under! Om man ammar ett lite större barn så får stöter man på de mest otäcka fördomar, och då vågar man knappast amma offentligt. Var finns den omtalade amningshysterin efter 1-årsåldern?

I ena andetaget snackar Wold om ökade glutenallergier om man helammar i 6 månader, för att i nästa andetag prata på om hur bra det är med en massa välling. Men hallå?! Vad tror hon utlöste vågen av glutenallergi om inte just vällingen? Kom in i matchen! Det måste hon väl ändå känna till, även om hon nu väljer att inte låtsas om det som inte tjänar hennes syften.

Glutenallergierna ökade ju i samband med att de chockhöjde glutenhalten i vällingen! Då blev det en rekordökning av glutenallergier. Till stort lidande för många barn, ska tilläggas.

Man bör introducera gluten i skydd av amningen. Om man tänker avvänja barnet efter 6 månader så bör man introducera gluten tidigare. Men med tanke på att livsmedelverket rekommenderar delamning till minst 1 års eller längre, så vore det ju knasigt om deras rekommendationer om helamning samtidigt utgick från på en avvänjning vid 6 månader.

Sedan är ju problemet, som Wold mycket lägligt struntade i att nämna, att det inte alls är bra att barn klunkar i sig en massa välling vid 4 månaders ålder. Det ökar kraftigt risken för glutenintolerans också. Det är så välkänt att jag inte kan föreställa mig att hon missat det! För ett par år sedan omnämndes det så många gånger både i radio, tidningar och TV. Känner verkligen inte Wold till detta?

Faktum är att gluten bör introduceras långsamt och gradvis, och inte genom välling efter som man sett att bebisar äter stora mängder välling redan första gången de erbjuds det. Ofta en hel flaska. Gluten bör istället introduceras i små doser, tex genom att börja med några små teskedar gröt. Eller ännu hellre genom bröd och pasta, som brukar bli mer lagom mängd för en lugn glutenintroduktion.

Är WHO-koden som reglerar hur storföretagen får göra reklam för ersättningar och nappflaskor fel? Jag kan inte hålla med om det. Är det inte snarare så att det är därför vi är hyfsat medvetna om fördelar med amning i Sverige i förhållande till medvetenheten i många andra länder? Är det verkligen reklam med slogans som ”Nan - för att vi älskar dig!” i likhet med de kampanjer som finns i andra europeiska länder som vi behöver för att skapa ett mer lyhört och tillåtande klimat för såväl ammande som flaskmatande mammor? Jag tror inte det.

Att vi skulle vara så positiva till amning i Sverige är också en viss överdrift. Jag upplever att det finns en övertro på att ersättning är så bra och mättande och lösningen på alla problem. Ger man bara ersättning så blir barnet bättre mätt än av bröstmjölk, ökar bättre i vikt och sover bättre, alla blir lyckligare, mindre stressade och det är rättvist för pappa. Amning framställs som något både besvärligt och osäkert för barnet och kvinnor idag tvivlar så mycket på sin förmåga att föda upp sina barn på bröstmjölk. Det är min bild av dagens samhälle!

När min amning inte funkade tyckte de flesta att det var självklart att jag skulle ge flaska istället. Jag fick antydningar om att jag borde ge upp och inse att jag faktiskt inte kunde amma, att jag hade lättmjölk i brösten och inte kunde ge mitt barn så det räckte. Varför låta barnet svälta när det finns så bra ersättningar? Och även om jag ammade lite så spelade det väl ingen roll om jag flaskmatade samtidigt? Det fanns inte många som hade förståelse för att vi valde att inte ge ersättning i första läget utan försöka lösa problemen med amningen istället. Lite flaska kunde vi väl i alla fall ge också?

Det är min erfarenhet och talet om det amningshysteriska Sverige känner jag inte igen mig i alls! Visst förväntas man prova att amma - men så fort det blir problem så förväntas man ge upp och flaskmata, och vill man kämpa för amningen så ses man som en idiot och alla försöker tala en tillrätta.

Ni som inte tycker att det finns stöd för flaskmatande mammor får väl organisera er? Det fanns inget stöd alls för ammande mammor förut, och ingen kunskap om amning. Det är mammor som har organiserat sig och stöttat varandra, tagit reda på saker, spridit kunskap, och lobbat för amning. Det är och har varit en ren gräsrotsrörelse, sällan med något stöd från myndigheter alls. Allt amningsvänligt som fanns på 90-talet är nedlagt nu också, som amningsvänliga sjukhus, och konsumentverket gör inte ens något åt alla anmälningar mot företag som brutit mot WHO-koden i sin marknadsföring.

Sajten Nappflaskan var ju ett jättebra initiativ, men när den som startat den inte orkade längre så fanns det ingen som tog över. Ni som saknar stöd för flaskmatande mammor, ni får göra precis som mammorna som grundade Amningshjälpen: samla er och börja stötta varandra! Det är inte förbjudet, ni är ju inget multinationellt företag som tjänar pengar på att ge ut gratisprover på ersättning till nyfödda för att få så många som möjligt att köpa era produkter - det är DET koden är till för att hindra, inte för att försvåra för flaskmatning! Man kan inte sätta likhetstecken mellan reklam och information! Man får visst informera om ersättning och hur man flaskmatar, både på bvc och privat. Men marknadsföring av nappflaskor och ersättningar regleras av koden.

Är vi svenska kvinnor så självgoda att vi tror att vi är så mycket klokare och mer kritiska mot reklam än tex franska eller tyska kvinnor? Hur kommer det sig att de går på reklam och inte vi? Eller gör vi inte det? Varför är välling en produkt som säljer så bra? Många svenska kvinnor tror på allvar att välling innehåller mer näring för ett barn på 1 eller 2 år, än vad bröstmjölken gör. Kan det bero på att välling inte omfattas av WHO-koden och det inte står tryckt på paketen att bröstmjölken fortfarande är mer näringsrik för barnet? Förutom att den fortfaramde innehåller en massa antikroppar och viktiga fettsyror. Nu tänker många säkert att, det kan väl inte stämma. Jo då, det gör det! Kolla gärna livsmedelsverkets tabeller över näringshalten. Om det fanns tryckt på vällingpaketen så skulle kanske inte lika många välja välling framför bröstmjölk efter 6 månader?

19 kommentarer:

Pallas sa...

Vad bra du skriver om detta! Bra att det tas upp tycker jag, den här amningshatdebatten i media har blivit så jäkla onyanserad tycker jag, medan det är onyanserat åt andra hållet inom vårdapparate, om än inte hela vägen eftersom grundläggande kunskap skrämmande ofta saknas. Det som verkar levereras är enbart glättiga tillrop om att bröstmjölk är bäst, sedan skiter man i mammorna och deras problem. Jag blir så arg så jag skakar nästan! Också säger alla att det är reklam, nappflaskor och bröstmjölksersättning som är lösningen på problemet, det tror inte jag. Jag tror på KUNSKAP, INFORMATION och RESPEKT. Dessa lösningar är svårare att åstadkomma men med ack så hållbara resultat i längden.

dave sa...

Jättebra skrivet! Kan du inte frilansa lite och försöka publicera dej i någon tidning så att fler får ta del av kunskapen?
/ninen

Mamasamueli sa...

Jag delar din uppfattning helt och hållet! Vill du inte skicka in det som insändare/debattartikel till nån av de stora tidningarna? Ett sånt där inslag på Agenda får inte passera utan reaktion.

Kristina sa...

Amen! Och jag håller med ovanstående, kan du inte försöka få dina texter publicerade?

Emma sa...

Hej!
Va bra skrivit...säger som ovanstående: Du borde publicera dig o få ut denna info

Bönan sa...

Hej,

Du skriver bra och tar upp mycket relevanta saker även om jag inte hålle rmed dig om allt. Jag är en flaskförälder och min upplevelse av detta är inte alls positiv, utan mest negativ i förhållande till bb:s, myndigheters, bvc:s och många andra mammors uppfattning. Det har inte varit lätt. Men jag tror på det du skriver, att organisera oss flaskföräldrar också, det vore bra, för alla.

En sak dock:
Du skriver att semper o co inte får göra reklam men däremot ge information. Det är tyvärr inte helt sant, tex: vi försökte få info kring tillagningen av vår ersättning och semper får inte ens skriva på sin hemsida att de har babysemp eller hur den ska tillagas. Inte heller kan de svara på frågor i deras kundtjänst, för de får inte riskera att marknadsföra produkten. Är inte det tokigt?

B sa...

Ge dig! Jag förstår att ditt amningsfanatiska sinne inte kan inse att Wold är en forskare som är mycket mer insatt i det där än patetiska mammor som försöker sträva efter det naturliga så mycket att de inte fattar att det finns FORSKNING som visar att amningsens fördelar är färre än de man tidigare trott!

Mamma Eli sa...

Vad bra skrivet! Jag känner inte heller igen mig riktigt i att det råder amningshysteri i Sverige. Det pratas om att det är så överallt, jag hör mammor desperat säga att de inte känner stöd i att ge flaska istället, men jag har själv aldrig stött på hysterin.

När jag pga. ledbesvär funderade över om jag orkade fortsätta vara utan mediciner i och med amningen stöttade de flesta flasktanken mer än amningen. Detta trots att jag själv inte ville sluta amma. Min uppfattning är alltså att flaskan får fler röster än bröstet!

Anonym sa...

Jag har fått negativa kommentarer för att jag kämpar så mycket för att fortsätta amma trots svårigheter, och jag har också fått förolämpande och sårande kommenterar från amningshysteriker för att vår son får en enda dl ersättning per dag. Det finns varken allmän amningshysteri eller anti-amningshysteri i Sverige, utan det finns bara en allmän lägga-sig-i-hysteri. Det är nog det som alla ska sluta med.

Cecilia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hysteri hit och hysteri dit.. jag tror att alla måste inse att varje mamma gör sitt yttersta för sitt barn sen om det är genom amning eller med flaska som innehåller ersättning spelar ingen roll. Självklart är amning det bästa, det vet nog alla men när det inte fungerar så är det bra ersättning finns och de barnen blir ofta lika friska och bra som andra barn! Jag har 6 syskonbarn, 3 är flaskmatade och tre helammade länge. De flaskmatade barnen har mindre problem med sjukdomar o mage än de andra 3 men jag tror det hela mer beror på arv och gener än huruvida det är flaskmatade eller ammade. Jag har en egen son jag inte kan amma. Och ni skulle bara veta hur mycket jag gråtit och skrikit över detta. Vissa dagar ville jag inte ens gå upp, jag ansåg mig själv inte vara värd leva när jag inte kunde ge mitt eget barn mat. Så ja, om man nu har ett TV-program som gör livet lite lättare för oss som lever med sorgen så låt det då få vara så. Blir du så upprörd så strunt i att titta och sätt dig i soffan och amma ditt barn och njut över att du kan något som vi faktiskt inte kan. Jag skulle ge allt i världen för att kunna amma min son... men jag fick nästan sätta livet till för att ge honom liv så att jag sen bara kunde amma honom i 2 veckor för jag själv inte orka och min kropp tog slut får jag leva med. Han finns i alla fall och han mår bra.

Cecilia sa...

Anonym: Det är jättesorgligt att höra om dina smärtsamma erfarenheter! Och jag kan förstå att det känns som att jag strör salt i såren när jag hävdar att hälsovinster med amning faktiskt är väldokumenterade. Visst kan det kännas som en tröst kanske att höra att amning är meningslöst ur ett hälsoperspektiv, men jag tror ändå att det är fel väg att gå för att stötta mammor som sörjer en utebliven amning.

Det sitter inte i vare sig brösten eller mjölken att vara en bra mamma! Det tror jag är mycket viktigare att trycka på!

En varm, närvarande, omtänksam och kärleksfull mamma kan man vara lika mycket utan att amma! En av mina allra bästa vänner, som dessutom är gudmor till min yngsta, har lagt ned amningen tidigt och då är det ju klart att jag inte "lobbar" för amning på det här sättet som jag kan göra mer i en debatt, jag skriver ju inte det här för att strö salt i oläkta sår. Amning är inte alltid ens ett möjligt val och det måste man också vara lyhörd för och varsam i sina kommentarer.

Men problemet jag irriterar mig på, och som inte försvinner bara för att jag tittar åt andra hållet, är att det cirkulerar så mycket myter, okunskap och felaktiga föreställningar när det gäller amning. Jag tycker att det är upprörande när personer som tex Agnes Wold och Hugo Lagercrantz medverkar aktivt till att sprida ogenomtänkta och direkt felaktiga påståenden om något som ligger utanför deras eget kompetensområde och särskilt när de ger det extra tyngd genom att vifta med en doktorshatt. Det tycker jag är djupt problematiskt.

På vilket sätt hjälper det _egentligen_ någon med desinformation och mytbildning?

Men visst, allt står och faller ju intemed amningen. Arv och miljö är också viktiga faktorer. Jag tror at många känner igen sig i att första barnet inte varit sjuk så mycket, medan andra barnet exponeras för alla baciller som storasyskonet kommer hem med från dagis och kompisar. Det är först när man jämför stora grupper med flera tusen barn som statistiska skillnader blir tydliga. Och den stora mängden forsknings om finns tycker jag är osakligt av Wold att avfärda.

Anonym sa...

Jag förstår hur du menar men jag tror inte de far med desinformation utan att olika forskning visar olika saker. Personligen tror jag det är oerhört svårt forska på barn och amning. Inget barn är ett annat likt. Självklart är amning det bästa alternativet, det skrev jag i förra inlägget också. Ja du strör salt i såren men det var inte så mycket, de finns dem som häller i ett helt saltkar :o) Jag kände bara att jag behövde skriva en kommentar för om de är fler i min situation som läser inlägget. Visst är det som du säger med första barnet men min syster ammade sitt äldsta 6 mån, hon är sjuk en hel del medan de yngsta som ammades 5 veckor är väldigt lite sjuk.. Det finns en stor mängd forskning som visar på amningens fördelar och det är självklart amningen är det bästa, annars hade inte våra kroppar varit skapta som det är. Att ge flaska är bra mycket stökigare än amning och jag förespråkar amning men inte till vilket pris som helst och när det inte fungerar så måste man som mamma få lite stöd och känna att mitt barn kommer överleva och må bra ändå. Det tog mig 5 månader men nu vågar jag tro att min son kommer må bra.. men vägen dit har varit kantad av mycket tårar, ångest och annat...

Anonym sa...

Kan inte vi kvinnor för en gångs skull använda hjärnan och försöka förkovra oss. Jag är själv en mycket påläst amningsivrare som fortfarande helammar min 7-månaders dotter. Anldeningen till att jag ammar är för attjag älskar inte för att det är nyttigt. Det finns inga klara hälsofördelar med amning hur mycket vi heliga mödrar än vill tro det.
Varför inte vara ärlig och säga att "jag ammar för att jag vill" i stället för att försöka framställa dig som värsta vitaminmonstret.

Anonym sa...

SLUTA SPRID MYTER! Statistiska skillnader blir inte tydliga i i-länderna. Skillnaderna är marginella!
Om du ska framställa dig själv som påläst så vore det bra om du hade lite kött på benen.

Cecilia sa...

Självklart fortsätter man väl att amma för att man trivs med det! Jag har skrivit mer om det i andra inlägg vill jag minnas, om amningen i vardagen, om samspelet med barnet, att amningen är en så bra tröst och ger stunder av lugn och ro. Jag tror att jag alltid brukar vara tydlig med att man inte ska amma av plikt och att jag är ganska öppen med att jag definitivt inte är den nyttigaste människan i världen. Om man läser mer än enskilda inlägg som man väljer ut bara för att man retar sig på vissa uppfattningar jag har om amning, så vet man nog redan det.

Men som sagt, vad myten är i det här fallet har vi olika uppfattning om. Min uppfattning är att det är en myt att de fettsyror, antikroppar, sekretions I-ga som humanmjölken innehåller inte skulle spela någon roll för barns hälsa och utveckling i I-länder. Det finns ju en hel del studier på förekomst av luftvägsinfektioner, öroninflammationer, urinvägsinfektioner, diabetes och mag-tarm problem i I-länder som pekar på det.

Men visst, innan jag fick barn tänkte jag mer på nyttospekter av amning när jag tyckte att amning verkade vara en bra grej som jag ville satsa på. Jag trodde att jag skulle vara "duktig" om jag "orkade" "kämpa på" och amma i 1,5 år.

Sedan var det ju helt annorlunda när amningen äntligen fungerade! Då var det inte det minsta jobbigt att amma, utan tvärtom otroligt praktiskt och smidigt att ha kvar amningen. Det hade varit mycket jobbigare att avvänja från en fungerande amning som man trivs med! jag tycker att amningen är guld värd att ha kvar, inte minst när barnen varit sjuka. För något magiskt trolleri har jag aldrig påstått att det är, att barn som ammas aldrig skulle kunna bli smittade av några baciller. Men att frekvensen när det gäller tex öroninflammationer är lägre enligt flera studier, ja det håller jag fast vid.

Cecilia sa...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20566605

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20876557

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19531047

Anonym sa...

vi har organiserat oss!
http://www.flaskmatningisverige.se/

/Linn

Anonym sa...

https://www.youtube.com/watch?v=P4hxIpwlzBs

Och vår förening nådde ut till politiker...