tisdag, januari 02, 2007

Årets Rikspucko 2006:

Den tveksamma äran tillfaller:
*trumvirvel*

Alex Schulman!

Vad sägs om detta?
"Expressen-bloggaren Linda Skugge (http://blogg.expressen.se/linda/) är rasande. I en krönika skriver hon indignerat om hur hon besöker en lyxkrog med sitt teåriga barn."

Vad är en egentligen en "teåring" för något? Är det må hända det svåra ordet "ett" som Schulman har svårt att stava till?

I så fall kan han ju prova använda siffror (1-åring) istället om det går bättre.

Eller förresten, gör inte det, Alex Schulman! Det verkar inte gå så bra för dig med siffror, är jag rädd. Du behöver tydligen hjälp med enkel huvudräkning också. Om Linda Skugge konstaterade att hon var gravid förra julen är det lätt för alla oss som vet att en graviditet brukar vara i ca 9 månader, att räkna ut babyn borde ha varit ungefär 3-4 månader vid resturangbesöket.

Man kan ju undra om Alex Schulman har några ammade bebisar i sin umgängeskrets? Jag har svårt att tro det med tanke på hans inlägg. Det tar sällan bara 5 minuter för en baby att äta, och varför skulle mamman, såsom Schulman påstår "rent demonstrativt klär av sig på överkroppen i de mest omöjliga sammanhang" bara för att hon ammar sitt barn? Har han överhuvudtagen sett en bebis ammas? Mammor brukar vara diskreta och har ofta speciella amningskläder på sig, så jag tror snarare att det är föreställningen om att barnet äter som stör honom, än att man skulle visa särskilt mycket naken hud.

Osäkra män som inte vill ha kvinnor i det offentliga rummet har i alla tider hittat strategier för att trycka ned, objektifiera, utestänga och förnedra kvinnor. Hur kan man tycka att en bebis är äcklig? Ska kvinnor med barn tvingas stanna hemma, är det ett synsätt som hör hemma i en demokrati? Är man en rabiat rebell bara för att man låter en hungrig liten bebis få amma när den faktiskt behöver det?

Kanske kommer ilskan av att han tycker att babyn tagit hans plats, han vill ha brösten ifred som sexobjekt och det är därför han blir så upprörd vid blotta tanken på barn som ammas? Något sexuellt verkar det vara han tolkar in i att bebisen äter i alla fall, och amningen kopplas till kiss, bajs och sex istället för till den mer självklara associationen - att inta föda genom munnen precis som han själv gör vid matbordet! Det är inte ett helt logiskt påstående att ätande skulle höra mer hemma på en toalett än vid ett matbord.

Schulman skriver:
"Jag vill inte gå i polemik, men låt mig säga detta. Om jag satt och åt på Edsbacka krog och plötsligt skulle få se en mamma dra ner blusen och låta en bebis suga på hennes bröst, så skulle jag begära tusenlapparna tillbaka av krögaren. Jag menar: hur besvärligt kan det vara att smita iväg fem minuter på toaletten eller så och sköta amningen så att ingen störs av den?"

Kom igen nu, visst sjutton vill du gå i polemik! Polemik är syret du andas, inte sant?

Frågan här är bara om "ingen störs"? Hur var det med mamman och barnet? Men de är kanske inte riktiga människor vars behov räknas, utan de faller kanske in under "ingen"?

Faktum är att det knappast tar 5 minuter att amma en 3 månaders baby. Det kan snarare röra sig om en halvtimme, eller bortåt en timme. När Linda Skugge bokade bord sa de att det var okej att hon tog med babyn, i det läget borde de ha upplyst henne om att hon inte skulle få sitta tillsammans med sin familj under resturangbesöket så hade hon haft chans att välja en annan resturang.

Efter att ha fått tillbringa en stor del av ett resturangbesök ute på toaletten eller ute i hallen bakom en skärm, avskild från sitt sällskap, skulle i alla fall jag vilja ha mina tusenlappar tillbaka!

Om vi föreställer oss en hypotetisk situation där det var du som matade ditt barn, Alex Schulman, skulle du då inte störas av att sitta ute på toaletten en stor del av ditt resturangbesök, eller i hallen bakom en skärm? Jag tror att du har svårt att föreställa dig hur det är att bli bemött som en social paria, ärligt talat, och jag undrar om en man så fogligt skulle gömma sig?

Ja, ärligt talat har jag själv svårt att föreställa mig det, jag har aldrig drabbats av den typen av diskriminering, tack och lov.

Att man ammar diskret och faktiskt inte tar av sig på överkroppen på allmän plats är väl ganska självklart, tycker jag. Men när det har gått så långt att kvinnor idag antingen lägger en stor filt över hela barnets huvud - vilket rimligtvis borde vara ganska störande för det ammande barnet att ha i ansiktet! - eller gömmer både sig och den hungriga babyn under stora märkliga tält, som i år marknadsfördes på Underbarabarn mässan i Älvsjö, så känns det knappast som några framsteg. På forum som Familjeliv läser jag nu att många till och med och med väljer att flaskmata istället för att amma på offentliga platser!

Då tänker jag att något har gått riktigt snett i vårt "moderna" samhälle. Jag undrar återigen vad den där omtalade "amningshetsen" har gått och gömt sig nånstans nuförtiden?

5 kommentarer:

Anna sa...

BRA skriver :-)

TissePisse sa...

WORD!

Anonym sa...

Ja jag stack bara ner en avacadokärna i en annan blomkruka (ides inte fixa fram en egen) och efter ett tag hade det börjat gro :-) Det kan visst ta väldigt länge ibland, uppemot 6 månader men för mig gick det snabbt

Marlene

Daniela sa...

Kunde inte sagt de bättre själv!

Grov sa...

Hur galet som helst!