fredag, september 21, 2007

It's Super To Be So Normal

Jag fick nyligen ett mail med den här filmen och den gjorde mig så glad! Jag blir riktigt varm om hjärtat av den, så många fina barn och mammor och inte minst härligt att se så många stöttande pappor!

Jag tycker att det är häftigt också att se så mycket likheter. När jag såg filmen kände jag liksom en gemenskap med andra föräldrar världen över, det var så kul när jag såg de här amerikanska familjerna med exakt likadana bärselar och sjalar som det brukar vara på våra svenska picknickar med Sjalbarn eller Amningshjälpen.

Jag är förövrigt just hemkommen från 2 veckors semster i Danmark, södra Jylland. Det var nästan bara tyska turister där. De började direkt tala tyska med oss i affärerna istället för danska! :-o Tur att jag råkar tala tyska hyfsat bra... hahaha.

Tyskland måste för övrigt vara bärsjalarnas förlovade land! Ja, det är kanske inte så konstigt eftersom så många bärsjalar tillverkas just där. Jag har tyvärr inga foton på tyska små sjalbarn att visa upp, det verkade så framfusigt att be att få fotografera främmande turister på stranden och i byn, men jag ångrar det lite nu i efterhand. Det var sjaltätt som jag aldrig sett i Sverige, utom på sjalbarnträffar!

Och många springcyklar! Det ser man heller inte ofta i Sverige, men vi såg kanske ett tiotal olika bärsjalar och 5-6 springcyklar bara i lilla Blåvand! Åh, ibland drömmer jag om att bo i södra Tyskland. Jag har varit mycket där på somrarna när jag var yngre och tycker det är väldigt fint, och nu som förälder så kanske skulle jag känna mig mer hemma i den tyska normen? Där skulle jag kanske inte känna mig så misslyckad som arbetslös akademiker heller, det är mycket vanligare att vara hemmaförälder och jag kanske skulle ha valt att stanna hemma med barnen och trivts med det, utan att grubbla så mycket?

Danmark bjöd mer på höst än på sensommarväder, men det var oerhört vackert vid havet, om än på ett annat sätt än strålande högsommardagar. Det är ganska skönt också med en höstsemester. Man har inte samma press på att utnyttja tiden till max som man kan känna mitt i juli. Nu kunde jag verkligen slappna av i den mån det nu är möjligt med två sjövilda ungar *s* - gå ned i varv, läsa sista Harry Potter (OBS - inga spoilers! Jag är inte klar ännu! :-)), plocka snäckor och fina stenar vid havet och äta på tok för många goda glassar och fikabröd ... 2 dagar på Legoland har vi också hunnit med, jättekul!









Inga kommentarer: