onsdag, juli 15, 2009

I väntan på svininfluensan ...

Jag blev skitskraj när jag läste DN idag att det man fruktar mest är "andra vågen", att den muterar till en dödlig form OCH sen räknar upp pandemier som funkat exakt så! :-o Spanska sjukan tex!

Jag har just läst/lyssnat på en bok av Dennis Lehane om bl a Spanska sjukan i Boston runt 1:a världskriget, så det skrämde upp mig rejält. Jag längtar efter vaccinet!

Appropå det är Lehane min nya favorit! :-) Konstigt att jag inte läst honom tidigare - fast bra för det var ju roligt att upptäcka honom nu! Tyvärr är jag redan inne på den sista jag hittat på svenska nu, Mystic River/Rött regn. Också riktigt bra hittills.

Jag såg allsången igår - ja ni ser, Medelsvensson trots allt - och kände mig lite träffad av Marcus Birros släng åt hatande bloggare - himla bra var han förövrigt! Jag kanske skulle skriva mer om vad jag älskar, inte bara när det är något jag retat mig på. :-)

Ljudböcker är en passion jag har, jag är lätt beroende! Allt blir så mycket roligare med en bra ljudbok när man diskar, bakar, tvättar, promenerar, åker tåg ...

2 kommentarer:

Marit sa...

Hej Cecilia!
Jag har visserligen inte läst boken du berättar om, men jag tycker inte man kan jämföra Spanska sjukans härjningar med svininfluensan. Spanska sjukan dök upp i en tid när Europas befolkning var nergången av krig med åtföljande svält och umbäranden. J läste om vad 9-åringar i Wien vägde år 1915 och 1918. Genomsnittsvikten gick ner med flera kilo! Nu har vi också mycket bättre möjligheter till hygien, både i och med att det finns rinnande kallt och varmt vatten överallt och att vi har fungerande avlopp och sophämtning. Och penicillin, i ala fall ett tag itll.

Cecilia sa...

Tack för ditt lugnande svar, Marit!

Nej, jag ska nog inte oroa mig för mycket, och det finns ju virusdämpande mediciner också. Den ska väl egentligen inte vara farligare än en vanlig influensa, bara troligtvis få större spridning. Men så hörde jag något om att det skulle slå hårdare mot barn under 2 år, och med en liten bebis så hamnar jag lätt i katastroftänk och oroar mig för mycket i förväg.