tisdag, augusti 25, 2009

Busringare till Amningshjälpen

En par lustigkurrar har ägnat veckan åt att busringa till amningsrådgivare över halva Sverige.

Jag är medlem i Amningshjälpen sedan hösten 2002. Jag är aktiv i föreningen men av olika anledningar har det inte blivit av att jag blivit hjälpmamma/amningsrådgivare. För mig är det ett viktigt nätverk, att lära mig av de som kan så mycket mer än jag om både amning och amningsstöd, en plats att utvecklas, att hitta nya vänner och mycket mycket mer. En orsak är att jag känt mig lite tveksam till om jag orkar bli amningsrådgivare är om jag vågar eller känner mig riktigt bekväm med att ta emot telefonsamtal hemma på fritiden.

Vad de verkar ha missat är nämligen att Amningshjälpen inte är någon myndighet som lever på skattemedel, utan består medlemmar som valt att engagera sig gratis för att man vill ge av sin tid och kunskap för att kunna hjälpa andra mammor med det mamman vill ha stöd i.

När man ringer till Amningshjälpen möter man personer som ställer upp och tar emot telefonsamtalen i sina hem på sin fritid utan någon ekonomisk ersättning. När de ringer sina fejkade samtal med suspekta frågor ringer de alltså hem till någon och gör anspråk på dennes kraft och tid. Tid och kraft som hade kunnat ägnas åt att hjälpa mammor som verkligen behöver och vill ha hjälp på riktigt!

Där brister det i respekten för andras arbete och den tid hjälpmammor ger från sin fritid och familj när de tar emot samtal i sitt hem för att stötta och hjälpa andra mammor.

Till alla engagerade hjälpmammor: Ni gör ett fantastiskt jobb!

Avslutnings en mer positiv bild av amning än den som förmedlas i Metrobloggen. ;-)

Amning är inte plikt och präktigt - man ska amma för att - OM - man tycker att det är kul, mysigt, praktiskt och avkopplande! Jag ammar medan jag bloggar nu tex - efter tre barn är man en hejare på pekfingervalsen med vänster hand!



Och så här glad blev hon förresten sen efter lite "tuttis" :-):

4 kommentarer:

Johan sa...

Hej!
Nu när du har följt debatten. Anser du fortfarande att den är fel och onyanserad?

Cecilia sa...

Hej! Jag har i och för sig inte sagt att jag tycker att det, det jag har sagt är att jag tycker att det är fräckt att ringa ett flertal fejkade samtal som har varit mycket märkliga efter vad jag har hört. Frågorna har varit lätt absurda, det har påståtts att man ammat 10-åringar och andra mycket osannolika senarion. Rådgivarna har upplevt att frågorna har varit väldigt provocerande, att uppringaren har tryckt på hårt för att försöka att få dem att hålla med om påståenden om att ersättning är fel och liknande. Det har stått ganska klart att något inte stämmer. Det tycker jag väl inte har varit riktigt renhårigt, och det handlar trots allt om att någon offrar sin fritid gratis och då hade man nog hellre hjälpt sina egna barn med läxorna eller hängt tvätt om man inte har riktiga samtal från mammor som har amningsproblem på riktigt, eller tex vill ha råd om avvänjning. Jag tror att många har upplevt de här samtalen som väldigt obehagliga och provokativa. Jag tror att många känner som jag att man drar sig för att engagera sig ideellt när vi hör att man kan råka ut för den här typen av falska obehagliga samtal. Den här typen av granskning skadar ju också viljan att få folk att ställa upp och arbeta gratis.

Men visst är det väldigt olyckligt att en person ger olämpliga råd. En person är en person för mycket, och det finns det inga ursäkter för. Vad man själv skulle välja spelar ingen roll i en rådgivningssituation, det är inte relevant alls för den mamma som ber om råd. Dét är inte fel att det kommer framom någon missköter sig. Men jag förstår inte varför inte Anna Herting fick höra samtalet i förväg eller varför ni inte kontaktat styrelsen om ni varit missnöjda?

Onyanserad är debatten definitivt! Mycket av hela den negativa amningsupplevelsen beror utifrån vad jag läst i bloggen på att vården stjälpt mer än hjälp från start. Där behöver det verkligen lyftas fram försvårande vårdrutiner och att kränkande "hands on" metoder används på BB än idag trots allt man vet om hur negativt det är. Det är ju en sådan backlash nu på amningsfronten att det är sorgligt, man vet så mycket och så mycket försvårar för mammor att få den amning de önskar.

När det gäller att ställa amning och jämställdhet som motsatspar är nyanserna långt borta! Jämställda par ammar i större grad och den grupp kvinnor som ammar i störst utsträckning är akademiker! Det finns så mycket myter som skulle behöva rensas ut.

Johan Metrofarsan sa...

Hej!
Först och främst, ledsen för min lagom korkade första kommentar.

Men stort tack för det utförliga svaret.

Anna Herting fick chansen och se filmen innan publicering men tyvärr och förståeligt så han hon inte det efter arbetstid.

Först och främst tycker jag det är tråkigt att ni tror att detta inslag om amningshjälpen har något som helst att göra med våra egna erfarenheter från sjukhuset. Så är inte fallet utan vi beslutade att göra detta efter ha pratat med ett antal mammor som har negativa upplevelser från Amningshjälpen.
Upplevelser som de anser aldrig kommer upp till ytan.

Det som jag personligen tycker är tråkigt är att ni offentligt lägger alla skuld på hjälpmamman istället för att kritiskt självgranska själva organisationen.

Cecilia sa...

Jag kan förstå att det kan se ut som att det finns en konflikt mellan att sakligt lyfta fram forskning om amning i vissa sammanhang och att alltid stötta mammor i en rådgivningsituation. Men det är trots allt en grundläggande regel i amningsrådgivning att man inte får låta sina personliga värderingar lysa igenom, och jag det är väldigt olyckligt att den här mamman lät sig provoceras och lockas i en fälla i ert samtal. Det kan ändå inte riktigt ursäktas även om det är förståeligt att man vill backa upp mamman som ringde eftersom efter vad jag förstår mamman sagt att pappan ville att hon skulle avvänja mot sin vilja. Jag tycker dessutom att det klingar väl falskt att det skulle vara representativt för föreningen när ni behövt riga ganska många innan ni äntligen fick de svar ni fiskade efter.

Jag upprepar igen, är man missnöjd så är det viktigt att man klagar, hur ska man annars kunna reda upp problem? Man kan ringa eller skriva till styrelsen eller kontoret så att de kan följa upp.

Vissa saker i samtalet var väldigt olyckliga, men andra undrar jag också varför de upplevs som så provocerande. Att komjölksbaserade produkter inte är artegna för människor, medan människomjölk är arteget för människor, borde var basic fakta och knappast något att höja på ögonbrynen över. Egentligen, eller hur? Sedan är steget trots allt ganska långt till att säga att ersättning är fel att ge och naturligtvis är det anpassat till barn, men naturligtvis är det artfrämmande precis som komjölken jag häller i en caffe latte också är artfrämmande hur gott jag än nu tycker att det än smakar.

Det är relevant att ha en medvetenhet om skillnaderna på komjölk och humanmjölk och mellan ersättning och bröstmjölk. Till att börja med är ersättning mycket emr svårsmält, det är därför barn sover ofta mycket tyngre efter att ha fått ersättning. Därav följer inte per automatik ett fördömande av mammor som inte ammar!