lördag, juni 19, 2010

Funderar vidare på delad föräldraledighet

Det är jättebra att man kan välja det man själv trivs bäst med, tycker jag! Och där är man ju väldigt olika.


Därför är jag extra skeptisk mot att tvinga in alla i samma modell. Vi har en hundraårig tradition av att vilja styra upp spädbarnsvården i Sverige. Ofta har det blivit råd som mammor och barn gråtit över, allifrån den reglerade amningen till sömnmetoder. Det här känns som ännu ett i raden. Staten eller experterna säger sig veta bäst, men åren går och på sikt visar de sig ofta haft fel. Så kan det mycket väl bli även denna gång.


Jag förstår argumentet att delad föräldraledighet skulle skapa en jämställd arbetsmarknad. Problemet är att det bara är en teori. Ingen vet om en 50/50 delad föräldraförsäkring verkligen skulle få den effekten!Som jag tidigare var inne på finns problemet med sjukskrivningar under graviditeten kvar. Graviditeten går aldrig att dela rättvist, det är en riskfaktor man får leva med som anställd eller arbetsgivare. Pappor låter redan idag pappadagar frysa inne. Vi vet inte hur uttaget kommer att bli i framtiden. Kanske tas det ut under 8 år som förlängning av sommar semestern? Kanske fryser det inne många dagar?


De som vill vara hemma mer har råd kommer att vara hemma länge ändå, snåla med föräldradagarna, vända på slantarna och leva mest på mannens lön under spädbarnstiden. Det kommer arbetsgivarna att räkna med också, att det fortsätter vara så. Det är väl som med andra dekret uppifrån - föräldrar gör ofta som de vill ändå och tar upp barnet och tröstar trots att de blivit tillsagda att låta dem skrika. Jag skulle inte gå tillbaka till jobbet efter 6 månader bara för att politiker vill styra mig till det.


Det här förslaget är inget problem för mig. Och säkert inte för många andra akademiker eller höginkomstfamiljer. Vi har råd att både ha kvar kakan och äta den och har kunnat vara hemma länge båda två med våra barn. Det jag verkligen ogillar med förslaget är att det kommer att slå hårt mot låginkomsttagarna, mot unga föräldrar, mot de som har det tuffast redan idag. De som inte har samma möjlighet att välja.


Det handlar inte bara om att börja med smakportioner aningen tidigare. Om man ska klara sig borta från barnet långa dagar vid 6 månader måste barnet vara uppe i stora mängder mat! Min minsting började inte ens med sin första smakportion förrän hon var 7 månader. Alla kan inte pumpa heller och alla jobbar inte nära hemmet så att pappan kan komma förbi med babyn.

4 kommentarer:

Ingrid sa...

Som vanligt bra skrivet Cecilia!
Man kan ju också tillägga att den ojämställda arbetsmarknaden där arbetsgivare antas förfördela männen pga kvinnors fertilitetsförmåga slår orätt mot de kvinnor som väljer att inte skaffa barn.

Anonym sa...

Det är mitt i natten nu och jag har läst en hel del av din blogg. Det är så skönt att läsa dina inlägg. Jag känner igen mig i alla dina funderingar och åsikter. Det känns ofta som jag och min sambo är ensamma om vårt sätt att tänka och agera som föräldrar. Hela samhället och dess nuvarande strukturer och normer verkar ibland motverka hur vi vill ha det som föräldrar. Vår dotter är 18 månader. Hon sover i vår säng, hon ammas fritt och ska inte börja på dagis förens hon är två år. Alla runt oss kommenterar dessa saker. Vi är trygga och säkra på våra beslut och på vårt sätt att vara förädrar, men ibland känns det jobbigt att hela tiden behöva förklara och diskutera varför vi har valt at göra som vi gör... Många runt oss väljer att dela rakt av på föräldraledigheten, de slutar också då att amma och de pratar mycket om varför deras barn snabbt bör flyttas ut till ett eget rum.

Tack i alla fall för att du delar med dig av dina tankar. Om inte annat fick jag intresant läsning så här mit i natten och fler argument i alla kommande diskussioner.

Hälsningar från Dalarna

zandrama sa...

Ett till problem är ju att med en 50/50 kvoterad föräldrapenning är att vi kommer vara tvungna att öppna förskoleavdelningar för bebisar från sex månader eftersom det finns de familjer där pappan inte kommer ta ut sina dagar och mamman måste ta ut 100% föräldrapenning.

För mig finns det bara en lösning på 50/50 kvoterad fp, och det är att förlänga föräldraförsäkringen drastiskt så att båda föräldrarna har möjlighet att vara hemma ett år var.

Anonym sa...

Hej! Anonym här igen =). Går nu in lite titt som tätt för att se om du skrivi något nytt. Tack vare dig hr jag nu hittat Skorpans hemsida och blogg. Har även börjat läsa lite under AP-forumet på Familjeliv. Det är ju toppen att det finns sådana forum och höra att man inte är ensam.

Ditt inlägg inspirerade även mig till att skriva en artikel i vår lokaltiding om detta med kvoterad föräldraförsäkring.

Så tack så länge! Eftersom jag är ny läsare av din blogg så har jag ju en del läsning av gamla blogginlägg i väntan på mer =)