fredag, februari 11, 2011

Inte farligt att låta barnen vara nära

Jag vill tipsa om Amningsbloggen som skriver om sömn just nu, att det inte är farligt att låta bebisar somna i föräldrarnas famn! Ett väldigt bra inlägg!

Jag sitter nu efter en lång arbetsdag och kämpig hemfärd i snökaoset och skriver med lilltjejen sovande och snarkande i famnen. Det är så mysigt att få den här stunden av lugn och närhet. Jag känner hur jag varvar ned efter att ha känt mig trött, ledsen och stressad när jag satt fast på ett alltmer försenat pendeltåg mellan olika stationer större delen av fredagskvällen.

Hennes varma lilla kropp, avslappnad och lätt snarkade mot min axel känns läkande.

Jag läser på Amningsbloggen ikväll vilka tråkiga råd man kan få höra:
TT Spektra har också intervjuat en psykolog och samordnande inom mödra- och barnhälsovården i Göteborg. Hon får ge fem tips för bättre sömn. Det första är värt någon slags pris i verklighetsfrånvändhet:
Börja redan när barnet är nyfött. Låt det somna på en armlängds avstånd i en säng eller korg, så han vet att du är i närheten men ändå inte ligger i din famn hela natten.


Jag är så tacksam att jag mötte en i grunden annorlunda inställning när jag födde mitt första barn på ABC enheten på Södersjukhuset i Stockholm för 8 år sedan. Mitt barn föddes på kvällen, och när vi bara några få timmar senare skulle sova kände jag mig ganska osäker och omtumlad efter en snabb och intensiv förlossning, och tvekade inför var jag skulle lägga bebisen. I den fina flätade korgen med sänghimmel som jag hade förälskat mig i under graviditeten, så annorlunda än platsbaljorna på vanliga BB? Eller i dubbelsängen med mig och min sambo?(numera make :-))

Jag frågade barnmorskan om råd. - Hon sa utan minsta tvekan att bebisen hade det bäst i sängen hos oss. Och så fick det bli. Jag är glad och tacksam att jag mötte någon som gav mig det positiva och bekräftande svaret när jag var nyförlöst och osäker och så öppen för andras åsikter.

Nu är den lilla bebisen en lång och smal fotbollstjej som fyller 9 år i sommar, och jag behöver vare sig amma, bära eller ligga bredvid henne längre för att hon ska kunna sova.

1 kommentar:

Evasleva sa...

Oj, vad konstigt!
Min tjej somnade alltid vid bröstet i början och jag såg inget problem med det. Hon sov hos oss i sängen tills hon var 10 mån. Nu när hon är 18 mån förundras folk över hur trygg hon är och att hon somnar själv i egen säng, i eget rum. Det känns som att vi alltid har följt hennes rytm och inte stressat fram något vilket tydligen har fungerat väldigt bra.