måndag, oktober 17, 2011

Att amma länge förvandlar inte Medelsvenssons till Outsiders

Förra veckan fastnade jag i en destruktiv och tärande diskussion på Mama, och sedan dess har det malt i huvudet på mig. Jag ångrar att jag lät mig provoceras och lät mig dras in i det där tjafset som blev alltmer infekterat. Jag har så svårt att släppa saker när jag känner att jag inte lyckas göra mig förstådd, utan fortsätter bara att stånga pannan blodig trots att jag inte når fram och får mer skit än jag riktigt mäktar med. jag vet om det, men att bryta mönster som sitter djupt är svårare än så. Vad utlöste nu denna negativa stämning?

Jo, någon tog upp en dokumentär som repriserats ett antal gånger på kanal 5, där en kvinna ammade sin 8 åring, samt ett yngre barn som också var äldre än till och med jag är van att se. Det var flera familjer som var med i programmet, och ingen var väl någon som jag som ammat småbarn själv kunde identifiera mig med. Väldigt udda mäniskor, med något enstaka undantag. (Jag tänker på den unga mamman som startat en stödgrupp) Jag blev inte glad av att de den här senastionslystna vinklade filmen om amning, som är så typisk för den ton femmans dokumentärer brukar ha.

Men jag var med när det begav sig och kan berätta nu varför just den köptes in. För ett antal år sedan sökte kanal 5 svenska familjer som ville ställa upp i deras programserie "Outsiders". Vi som genom olika amningsförenigar och forum blev kontaktade hade sett programmet och kände oss långt ifrån som några outsiders som ville blir uthängda i deras snaskiga sensationsjournalistik. De flesta av oss var ju helt vanliga medelsvenssons! Vanliga "välanpassade" medelklassfamiljer, bibliotekarier, journalister, sjuksköterskor, barnmorskor, dataingeniörer, barnskötare, lärare ... Inte kände vi oss bekväma med att hängas ut som "outsiders" i media bara för att vi gjorde något så naturligt som att amma vidare efter den första bebistiden!

Kanal 5 hittade inte en enda svensk familj som ville vara med i deras program och sätta Outsiders som rubrik för sin amning! Då köpte de in det här istället. Och det säger kanske en del om att det inte är de mest normala, och representativa som ställer upp i ett sånt här format. Jag tycker att det var rätt hemskt på det sätt barnen hängdes ut. Man har ingen kontroll över hur saker framställs, klipps och vinklas med speakertexter! En tidningsintervju i en seriös tidning får man läsa igenom, rätta och godkänna innan det går i tryck. Så nej, jag identifierar mig INTE med den kritiserade mamman i filmen.

Vidare till kärnfrågan. Ett barn skriker efter bröstet hela tiden, sliter i mammans tröja och accepterar inte ett nej. Pressad av tv-teamet och pappan avvänjs barnet. Tror man. Tills det visar sig att mamman smyger in på natten och väcker barnet för att amma i smyg.

Det som fick mig att se rött och tända på alla cylindrar var att högljudda röster (versaler och utropstecken) kallade detta för incest och pedofili, och ropade om polisanmälingar och brott mot barnkonventionen.

Tycker jag att det mamman gjorde var rätt och bra? Nej, det hade varit bättre om hon vågat stå upp för amningen och stått på sig mot kraven på avvänjning. Att väcka barnet på natten är naturligtvis knäppt och stör barnets sömn i onödan. Visst kan jag hålla med om att när mamman skyllde på mjölkstockning kunde hon ha pumpat istället! Men här kommer det viktiga:

Pedofili och incest kräver att det finns ett sexuellt syfte bakom. Att störa barnets nattsömn är inte sexuellt, även om det är onödigt. Att amma är inte sexuellt, och stimulerar inte en erogen zon eftersom barnet faktiskt inte suger på själva bröstvårtan vid amning! Den ska som alla vet ligga opåverkad långt upp i barnets gom. Rädsla för mjölkstockning har inget sexuell lust! Att låta sig och barnet bli överkörda av maken och tv teamet kan anklagas för att vara mesigt, men sexuellt är det inte att fortsätta amma i smyg. Men rätt tragiskt.

Tror jag att det är möjligt att amma genom att stoppa in bröstet i munnen på ett sovande barn? Nej, GÅR bara inte. De enda gånger jag har försökt är iofs med en nyfödd just när mjölken rann till, jag fick feber och hade jätteont. Och någon gång med mjölkstockning 40 graders feber och 2 månaders baby. Funkade inte. Barnet måste själv, söka, gapa och aktivt ta tag. Försöker man ta bröstet till barnet istället för barnet till bröstet blir taget fel. Det gör skitont, om barnet börjar amma då. Och om baret dessutom sover så lär det inte dia. I praktiken funkar det inte att amma ett barn som inte vill.

I teorin kan det kanske vara så att en mamma skulle kunna övertala ett barn att amma trots att barnet vill sluta. Jag har aldrig stött på det i verkligheten, men allt är väl möjligt om ä osannolikt.

Men i just det här fallet i tv dokumentären så var det inte barnets som hade tröttnat och vuxit ifrån amningen. Efterfrågan hade inte gradvis minskat för att med tiden rinna ut i sanden.

Tvärtom - barnets beskrevs ju som odräglig i sitt vrålande efter bröstet och slitande i tröjan. Låt mig säga att jag inte tror att hon var nödbedd.

Mamman var måhända en mesig, white trashig fegis som väckte barnet mitt i natten istället för att låta henne sova ifred och istället för att stå på sig att de ville fortsätta amma morgon och kväll ett tag till. Jag förstår absolut den kritiken! Men någon pedofil var hon då rakt inte! Det är någonting mycket mycket otäckare.

4 kommentarer:

solängel sa...

Vad du är klok! <3

Anna sa...

Tack! Jättefint skrivet. Du gör ett så stort jobb genom att ta dig tid att skriva om detta.

Cecilia sa...

Tack! Ni ska veta hur mycket era kommentarer värmer! <3 Det behövde jag efter jag fått höra på Mama att jag var en "äklig människa", hemsk person, och att vissa inte borde ha barn. Usch, det var rätt obehaglig läsning, att det finns ett sånt näthat!

Marit Olanders sa...

Mycket bra Cecilia. vad bra att historien med Outsiders kom på pränt. det är faktiskt nutidshistoria.