söndag, oktober 30, 2011

Inte okej att amma offentligt?

Tidningen Metro har i veckan haft en artikel om negativa attityder till offentlig amning.
Unga svenskar: Inte okej att amma offentligt

Jag har visserligen själv tänkt tanken att amningsklimatet hårdnat på senare år. Faktiskt mer än bara tänkt tanken, jag fick in en text på DNs insändarsida på temat redan hösten 2007.

Samtidigt blir jag fundersam över avsändaren. Bakom undersökningen står Philips Avent, ett företag som tillverkar nappflaskor och bröstpumpar. De har ekonomiska intressen i att mammor inte vågar amma öppet. De har allt att vinna på att mammor känner sig pressade att köpa deras pumpar och ge mjölken med deras flaskor ute på stan.

Philips Avent har på senare tid också gjort sig kända för att bryta mot WHO-koden genom att stå som sponsor för amningsrådgivning på sajten Familjeliv.se samt starta en medlemsgrupp på samma sajt.

WHO-koden 5.1 säger: Ingen annonsering eller annan form av reklam riktad till allmänheten bör förekomma när det gäller produkter som omfattas av denna kod.

WHO-koden artikel 5.5: Marknadsföringspersonal bör inte, i sin yrkesroll, ta direkt eller indirekt kontakt av något slag med gravida kvinnor eller med spädbarns- och småbarnsmödrar.



Från undersökningen:




  • Hela 85 % anser att man bör amma, endast 2 % tycker att amning inte är lämpligt och 13 % att de inte har en åsikt.




  • Cirka 3 av 4 (74 %) tycker att man bör amma mellan 0 till 1 år. Endast 5 % anser att man bör amma upp till 2 år och 6 % att det går bra att amma hur lång tid som helst. Avviker från den svenska trenden gör Småland där över dubbelt så många (16 %) än riksgenomsnittet (6 %) tycker att det går bra att amma hur lång tid som helst.








  • Hur har frågorna formulerats? Jag skulle ha kunnat svara nästan vilket som helst av dessa alternativ, beroende på hur frågan var ställd.


  • På ett plan tycker jag att amning är viktigt på folkhälsonivå = man bör amma. På individnivå är det inte alls lika enkelt och jag skulle till och med kunna avråda vissa mammor från att amma. De allra flesta mammor är det inte var min plats att ha någon åsikt alls om - känn efter själv vad du vill och vad du trivs med!

    Samma sak när det gäller frågan om amningslängd. Jag skulle lika väl kunna svara att det är valfritt mellan mamman och barnet, som att hänvisa till WHOs rekommendationer på 2 år eller längre. Eller den forskníng som säger variationer mellan 2,5 - 5 alt. 7 år. Det beror helt på hur frågan formulerats!

    Artikeln lämnar mig med fler frågor än svar, även om jag gärna instämmer med Ingrid:

    Ingrid Rönn Hyttsten, ordförande Amningshjälpen, tycker att det är en olycklig och bakåtsträvande utveckling.
    – Det vi hör från mammor är att de upplever att de måste välja mellan att delta i livet eller att amma.

    Den här utvecklingen är inte okej och en trend vi måste försöka vända! Och det finns alltför mycket negativa attityder mot att amma vidare efter bebistiden.

    1 kommentar:

    Vita drömmar och choklad/Milla sa...

    Själv tycker jag att det är en helt naturlig grej även om jag aldrig "skyltat" med amningen. Visst kan man amma offentligt men ändå försöka "smyga" lite fint. Kanske inte slänga fram tuttarna inför hela t.ex restaurangen :O)

    Kram Milla